۸ عامل پیری پوست و روش های معجزه آسا جلوگیری از آن

از حدود ۲۵ سالگی اولین علایم پیری در سطح پوست آشکار می­ شود. ابتدا خطوط ریز آشکار شده، سپس کاهش حجم و کاهش تراکم پوست قابل توجه می ­شود. پوست ما به دلایل مختلف پیر می­شود. بسیاری از آنها کاملا طبیعی هستند و قابل اجتناب نیستند.

با این حال عوامل متعددی وجود دارند که می­ توانند باعث پیری زودرس پوست شوند. یک رویکرد جامع سبک زندگی و مراقبت از پوست می تواند به کاهش علایم قابل مشاهده پیری پوست و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک نماید. درک چگونگی اثر عوامل خارجی و داخلی موثر بر ساختار و عملکرد پوست می ­تواند به ما درباره انتخاب روش درمان و مراقبت پوست کمک نماید.

علایم و نشانه های پیری

۳ علامت اصلی پیری پوست وجود دارد که هر کدام به روشی متفاوت روی پوست صورت تاثیر می گذارند.

چین و چروک

اولین نشانه های قابل توجه پیری پوست خطوط چین و چروک است. چین و چروک های کوچک و کم عمق که به عنوان خطوط خنده یا پنجه کلاغی شناخته می شوند در گوشه ­های بیرونی چشم قابل دیدن هستند . این خطوط ممکن است در حدود ۳۰ سالگی ظاهر شوند اما بسته به ژنتیک و سبک زندگی هر فرد متفاوت با فرد دیگر است.

به دنبال این چین و چروک ها خطوط ریز روی پیشانی نیز ایجاد می شوند .این خطوط تنها زمانی قابل مشاهده هستند که حالات صورت خود را تغییر می­ دهیم و به عنوان چین و چروک های پویا شناخته می­ شوند.

با افزایش سن آن ها برجسته تر می شوند و به چین و چروک های دایمی تبدیل می شوند که حتی زمانی که صورت ما ساکن است قابل مشاهده هستند. یک نوع از چین  چروک ها ایجاد خطوط عمودی بین ابروها یا اصطلاحا خط اخم است.

اولین علامت پیری پوست ایجاد چین و چروک می باشد
اولین علامت پیری پوست ایجاد چین و چروک می باشد.

کاهش حجم صورت

تشخیص از دست دادن حجم و کانتور صورت ممکن است دشوار باشد . اولین علایم کاهش حجم لب ها زمانی است که رژلب شروع به ریختن می­کند.

از دست دادن حجم صورت منجر به افتادگی پوست، صاف شدن گونه ها و ظاهر شدن گردن بوقلمونی می­شود. ظاهر کلی صورت تغییر نموده و ممکن است غمگین و خسته به نظر برسد. افتادگی پوست سبب می شود تا چهره غمگین به نظربرسد. هم چنین چینی بین بینی و دهان ایجاد می شود که با نام مستعار خط لبخند (چین نازولبیال) شناخته می شود.

EUC INT Understanding skin aging 02 شرکت زیبایی سلامت دانژه
افتادگی پوست نشانه ای از کاهش حجم صورت است.

از دست دادن خاصیت ارتجاعی و چین و چروک عمیق

همانطور که پوست ما بالغ می شود ساختار آن روز به روز ضعیف تر می شود و خاصیت ارتجاعی و استحکام خود را از دست می ­دهد. پوست هم چنین خشک تر مشده و پوسته­ هایی نیز به دلیل خشکی پوست آشکار می شود. هم چنین درخشندگی و جوانی پوست به مرور از بین می رود که با توجه به دلایل مختلف از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما بیشتر در سن ۵۰ سال به بالا ایجاد می شود.

EUC INT Understanding skin aging 03 شرکت زیبایی سلامت دانژه
با کاهش خاصیت ارتجاعی پوست، استحکام کاهش و چین و چروک ها بیشتر نمایان می شوند.

علل و محرک ها

پوست به دلیل ترکیبی از عوامل داخلی و خارجی پیر می­شود . درک این عوامل به ما کمک می کند تا با افزایش سن از پوست مراقبت کنیم و علایم قابل مشاهده پیری پوست را کاهش دهیم و از پیری زود رس جلوگیری کنیم.

روند پیری پوست چگونه کار می کند؟

پیری پوست در هر یک از لایه ­های پوست اتفاق می­افتد و در سطح پوست نمایان می­شود.

لایه های اپیدرمی

به دلیل از دست دادن اسید هیالورونیک – کاهش سرعت تقسیم سلولی و کاهش تولید سبوم در سطح پوست زبری و خشکی پوست بیشتر می­شود. با افزایش سن این لایه نسبت به اشعه خورشید حساس تر می­شود و کارایی پوست در ترمیم کردن خود کاهش می­یابد. هم چنین عملکرد سیستم ایمنی بدن کاهش یافته و در نتیجه منجر به افزایش عفونت ­های پوستی و کند شدن بهبود زخم­ها می­شود.

لایه های درم

از حدود ۲۵ سالگی کلاژن  که یکی از اجزای سازنده پوست است هر سال ۱ درصد کاهش پیدا می کند . این امر همراه با کاهش الاستین منجر به از هم گسیختگی بافت پوست شده و ساختار پوست را به خطر می­اندازد و احتمال ایجاد خطوط ریز و چین و چروک افزایش پیدا می ­کند. همانطور که پوست ما بالغ می شود خاصیت ارتجاعی آن کاهش نموده و چین و چروک ­های عمیق تری ایجاد می ­شود.

تولید هیالورونیک اسید در پوست کمتر شده و بنابراین سلول های پوست در اتصال به به آب کمتر موثر هستند و پوست مستعد خشکی است .همچنین پوست  ضعیف­ تر شده و  و مستعد آسیب و شکستگی مویرگ ­ها می­شود . کاهش ریز گردش خون به معنای تحویل کمتر مواد مغذی و اکسیژن به سطح است که منجر به کاهش درخشندگی پوست می شود.

لایه های زیر پوست

در لایه های عمیق ­تر قابل توجه ترین تغییرات کاهش اندازه و تعداد سلول­های ذخیره کننده چربی در لایه چربی است . این اتفاق منجر به افتادگی پوست و از دست دادن حجم صورت شده و می­تواند منجر به چین و چروک عمیق و گود شدن شقیقه ها و گونه ها شود.

EUC INT Understanding skin aging 04 شرکت زیبایی سلامت دانژه
فرایند پیری پوست تمامی لایه های 1) اپیدرم، 2) درم و 3) زیر پوست را تحت تاثیر قرار می دهد.

علل داخلی پیری پوست چیست ؟

برخی از دلایل پیری پوست اجتناب ناپذیر هستند. سن بیولوژیکی ما تغییرات ساختاری در پوست و کارایی عملکرد پوست را تعیین می­ کند و این عملکرد­ سال به سال کند­تر می ­شود.

تاثیرات هورمونی

کاهش سطح استروژن منجر به کاهش پیام بین سلول ها می شود­.

خون رسانی ضعیف

به این معنی است که تحویل مواد مغذی و اکسیژن به سطح پوست با مشکل مواجه می شود و درخشندگی پوست از بین رفته و پوست کدر­تر می­شود.

ژنتیک

ژنتیک نقشی کلیدی در پیری پوست دارد . فتو تایپ و نوع پوستی که ما با آن متولد می شویم در سرعت ظاهر شدن علایم پیری در سطح پوست تفاوت دارد . مثلا: پوست روشن یا فتوتایپ ||-| و یا پوست حساس نسبت به فتو تایپ تیره ترV و VIدر سنین پایین تر مستعد چین و چروک است. فتوتایپ ||| میتواند مستعد ایجاد رنگ ناهموار پوست باشد اما چین و چروک ها در سنین بالاتر نسبت به سایر فتوتایپ ها ظاهر می شوند.

علل خارجی پیری پوست چیست؟

عوامل خارجی موثر بر پیری پوست همگی به دلیل یک فرایند هستند و آن استرس اکسیداتیو می­ باشد.

استرس اکسیداتیو مولکول­ هایی به نام رادیکال های آزاد را ایجاد می کند که از یک الکترون منفرد جفت نشده در یک لایه بیرونی تشکیل شده است.

رادیکال­ های آزاد با آسیب رساندن به ساختار­های سلولی پوست و شکستن اجزای پوست مانند اسید­هیالورونیک، کلاژن و الاستین باعث پیری زودرس می­ شوند .

در شرایط عادی رادیکال های آزاد توسط آنتی اکسیدان­ های موجود در پوست (که مولکول هایی با توانایی جذب و توقف رادیکال­ های آزاد هستند)، جذب و خنثی می شوند.

با این حال با گذشت زمان توانایی پوست برای غیرفعال کردن رادیکال­های آزاد کاهش می­ یابد که نتیجه آسیب به تمام اجزای سلول­ های پوست است.

آفتاب

اشعه های خورشید عامل خارجی اولیه پیری پوستی از طریق استرس اکسیداتیو هستند . آسیب­ های پوستی ناشی از نور خورشید به عنوان پیری نوری شناخته می­شود و رنگدانه­ های ناهموار یکی از اولین علایم قابل مشاهده آن است. تنها قرار گرفتن طولانی مدت در معرض یوو وی نیست که باعث آسیب رساندن به پوست می شود بلکه قرار گرفتن روزانه در معرض خورشید نیز روی پوست نیز تاثیر می­گذارد .

EUC INT Understanding skin aging 07 شرکت زیبایی سلامت دانژه

آلودگی

قرار گرفتن در معرض آلودگی معمولا در شهر­ها می تواند باعث انتشار رادیکال­ های آزاد آسیب رسان پوست شود . آلودگی هم چنین اثرات در معرض نور خورشید قرار گرفتن را بدتر میکند و استرس اکسیداتیو را تسریع می بخشد.

EUC INT Understanding skin aging 08 شرکت زیبایی سلامت دانژه

سیگار کشیدن

مواد شیمیایی و نیکوتین موجود در سیگار مسبب افزایش تعداد رادیکال های آزاد در پوست هستند . آن ها مانند آلودگی اثرات قرار گرفتن در نور خورشید را تشدید می­کنند که منجر به استرس اکسیداتیو می­شود.

تغذیه

آنتی اکسیدان ­ها مولکول­ هایی با توانایی خنثی کردن رادیکال­های آزاد هستند که به پوست آسیب رسانده و پیری پوست را تسریع می­بخشند . خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان بخش مهمی از مراقبت از پوست به شمار می رود.

مراقبت نامناسب از پوست

اگر از پوست صورت مراقبت نادرست انجام شود یا از محصولاتی استفاده کنید که پوست را تحریک می کنند فرایند پیری پوست سریع تر می شود. درحین پاکسازی، استفاده از محصولات ملایم و مناسب با نوع پوست، همراه با استفاده منظم از محصولات مراقبتی که دغدغه اصلی پوست را هدف قرار می­ دهند به مراقبت از پوست کمک می کند. محافظت موثر در برابر نور خورشید کلید جلوگیری از پیری زودرس پوست است.

راه حل ها

چگونه میتوانیم از پیری پوست مراقبت کنیم و پیری زودرس پوست را کاهش دهیم؟

درک فرایند پیری پوست، تصمیم گیری در مورد بهترین روش مراقبت از آن را تعیین می کند. سه علامت کلیدی پیری خطوط چین و چروک های ظریف، افتادگی پوست و کاهش حجم و از دست دادن قابلیت ارتجاعی، چین و چروک های عمیق می­ باشد.

یک رویکرد جامع به سبک زندگی و مراقبت از پوست می تواند به جلوگیری از پیری زودرس و کاهش علایم قابل مشاهده پیری پوست کمک کند.

سبک زندگی

از آنجایی که استرس اکسیداتیو علت اصلی خارجی پیری پوست است، هر گونه تغییر در شیوه زندگی باید در جهت به حداقل رساندن اثرات آن تا حد امکان هدف قرار گیرد.

تغذیه

یک رژیم غذایی سالم غنی از میوه ها و سبزیجات، مصرف آنتی اکسیدان ها را تضمین می کند که می ­تواند به محدود کردن اثرات مخرب رایکال ­های آزاد بر روی پوست کمک کند. لازم است رژیم غذایی تا جایی که ممکن است تنوع داشته باشد.

برخی از غذا­ها دارای آنتی اکسیدان بالایی هستند و حتی ممکن است اثر محافظتی پوستی داشته باشند که از جمله آن ها می­توان به هویج، زردآلو و سایر میوه ها و سبزیجات نارنجی و زرد و زغال اخته، سبزیجات سبز، فلفل، گوجه فرنگی، لوبیا و سایر حبوبات، ماهی به ویژه ماهی سالمون و آجیل اشاره کرد. همچنین باید از مصرف رژیم غذایی بیش از حد سرشار از چربی و کربوهیدرات که ها باعث  افزایش پیری می شود اجتناب کرد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به طور قابل توجهی پیری را تسریع می بخشد و خاصیت ارتجاعی را کاهش می دهد و باعث تیرگی پوست می شود. ترک سیگار با حذف مواد شیمیایی و نیکوتین موجود در سیگار به بهبود ظاهر پوست کمک می­کند .

متن زکیر عکسها ( یک خواب خوب و خوردن غذاهای مناسب بخشی از رویکرد جامع برای مراقبت از پوست و جلوگیری از پیری )

مراقبت از پوست

پوست در هر مرحله از زندگی تغییر میکند و نحوه مراقبت از آن با گذشت زمان منعکس کننده نیاز های در حال تغییر آن می باشد.

یک روتین مراقبت از پوست مناسب بخشی مهمی از یک رویکرد جامع برای درمان تمام علایم پیری است : کاهش حجم – کاهش تراکم- چین و چروک و شرایط مرتبط مانند خشکی ناشی از سن یا پیری حساس پوست.

اگر پوست شما سالم است مراقبت مناسب تضمین می کند که سالم بماند اگر نه یک روال ثابت می تواند به بهبود آن کمک کند .

یک روتین مراقبت از پوست باید از سه مرحله تشکیل شود : ۱-پاکسازی۲-مراقبت۳-محافظت در برابر آفتاب

پاکسازی: پاک کننده برای پاک کردن آرایش آلودگی و مواد شیمیایی از روی پوست امری حیاتی است زیرا مواد شیمیایی روی سطح پوست در نتیجه آلودگی می­تواند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو شود. برای آشنایی با پاک کننده ها روی لینک کلیک نمایید.

مراقبت: با محصولاتی که نگرانی اصلی پیری شما را برطرف می کند پوست را آبرسانی کنید .  برای آشنایی به محصولات آبرسان روی لینک های زیر کلیک نمایید.

محافظت: محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید حتی در روزهای ابری مهم ترین گام برای جلوگیری از پیری زود رس پوست است. کرم روزی را باید انتخاب کنید که حاوی اس پی اف باشد و از شما در برابر نور آفتاب محافظت کند یا برای قرار گرفتن در معرض نور شدیدتر از یک محصول مخصوص درمقابل آفتاب استفاده کنید. هم چنین می توان از کرم هایی با رنگدانه های رنگی برای یکدست شدن رنگ پوست و اصلاح رنگ پوست صورت استفاده کرد .

امتیاز به این مطلب:
ارسال مقاله به:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 items سبد استعلام
×

مشاوره و پشتیبانی

×