ساختار پوست و عملکرد آن را بهتر بشناسیم

ساختار پوست

پوست برای سلامتی و تندرستی ما عامل حیاتی محسوب می ­شود. پوست سالم علاوه بر اینکه به عنوان اولین خط دفاعی بدن در برابر باکتری ­ها و ویروس ­ها عمل می کند به تعادل مایعات بدن کمک کرده و دمای بدن را تنظیم می­ نماید. پوست بزرگترین اندام ما می باشد که 2 متر مربع از بدن را پوشش داده و تقریبا یک ششم وزن بدن را تشکیل می دهد. شرایط پوست می تواند تاثیر به سزایی در اعتماد به نفس ما ایفا نماید.

پوست یک اندام پویا و دائما در حال تغییر است و ساختار پوست از سه لایه اصلی :اپیدرم، درم و زیر پوست تشکیل شده است و هر یک از لایه ها از چندین لایه ی فرعی دیگر تشکیل شده است.

EUCERIN INT Skin structure 01 شرکت زیبایی سلامت دانژه
ساختار

اپیدرم

اپیدرم به عنوان بیرونی ترین لایه پوست از ما در برابر سموم، باکتری ها و از دست دادن مایعات محافظت می کند. این لایه از 5 زیر لایه سلول­ های کراتینوسیت تشکیل شده است. این سلول­ ها که در داخلی ترین لایه بازال تولید می شوند، به سمت سطح پوست مهاجرت می­ کنند. همزمان با مهاجرت، سلول ها بالغ می شوند و دستخوش یک سری تغییرات می­ شوند. این فرآیند، معروف به کراتینیزه کردن (یا کورنیفیکاسیون) است که هر یک از لایه ­های فرعی را متمایز می­کند. زیر لایه های اپیدرم به قرار زیر هستند:

1- لایه بازال یا لایه پایه: داخلی ترین لایه می­باشد که سلول های کراتینوسیت در آن تولید می­ شوند.

2-لایه خاردار یا لایه سنگفرشی: در این لایه کراتینوسیت­ ها کراتین تولید می­کنند و دوکی شکل می شوند.

3-لایه گرانولار یا دانه دار: در این لایه کراتینه شدن شروع می ­شود و سلول ­ها گرانول­ های سختی تولید می­کنند و همانطور که به سمت بالا فشار وارد می­ نمایند، این گرانول­ ها به کراتین و لیپید­های اپیدرمی تبدیل می­شوند.

4-لایه شفاف: سلول ها به شدت فشرده -صاف و از یکدیگر غیر قابل تشخیص هستند.

5-لایه شاخی: بیرونی ­ترین لایه اپیدرم با به طور متوسط حدود 20 لایه فرعی از سلول­های مسطح و مرده می باشد . این سلول­ های مرده به طور منظم در فرآیندی به نام  پوسته ریزی از پوست ریخته می شوند. لایه شاخی هم چنین محل منافذ غدد عرق و منافذ غدد چربی است.

EUCERIN INT Skin structure 02 شرکت زیبایی سلامت دانژه

سلول های لایه شاخی توسط لیپید های اپیدرمی به هم متصل می شوند . این لیپید ها برای پوست سالم ضروری می­ باشند و سبب ایجاد سد محافظ و حفظ رطوبت می­ شوند.

هنگامی که لیپید­ها از بین می روند پوست خشک شده و احساس سفتی و زبری ایجاد می­ شود.

اپیدرم توسط امولسیونی از آب و لیپیدها (چربی ها) که به عنوان فیلم هیدرولیپیدی شناخته می­شود پوشیده شده است. این لایه توسط ترشحات عرق و غدد چربی حفظ می­ شوند و به انعطاف پذیری پوست کمک می­ کند و به عنوان یک سد در برابر باکتری­ ها و قارچ ها عمل می­کند.

قسمت آب این فیلم شامل موارد زیر می باشد :

  • اسید لاکتیک و اسید آمینه های مختلف عرق
  • اسید های چرب آزاد سبوم
  • اسیدهای آمینه، پیرولیدین کربوکسیلیک اسید و سایر عوامل مرطوب کننده طبیعی (NMFها)که عمدتا محصولات جانبی فرایند کراتینه شدن هستند.
EUCERIN INT Skin structure 03 شرکت زیبایی سلامت دانژه

در بیشتر قسمت های بدن اپیدرم در مجموع تنها حدود 0.1 میلی ­متر است اگر چه در پوست اطراف چشم به طور قابل توجهی نازک­تر (5/0 میلی متر) و در کف پا ها ضخیم­ تر (بین 1 تا 5 میلی متر) است.

درم یا کوریوم

درم لایه میانی ضخیم، الاستیک و سفت پوست است که از دو لایه زیرین تشکیل شده است .

  • لایه تحتانی (لایه مشبک): ناحیه ­ای عمیق و ضخیم که مرزی سیال با زیر پوست تشکیل می دهد.
  • لایه بالایی (پاپیلاری) : یک مرز مشخص و موج مانند با اپیدرم تشکیل می دهد.
EUCERIN INT Skin structure 04 1 شرکت زیبایی سلامت دانژه

اجزای اصلی ساختاری درم، کلاژن و الاستین هستند که سبب ایجاد استحکام و انعطاف‌پذیری می­ شوند  و از اجزای حیاتی پوست سالم و جوان هستند. این الیاف در یک ماده ژل مانند (حاوی اسید هیالورونیک) تعبیه شده است که ظرفیت بالایی برای اتصال به آب دارد و به حفظ حجم پوست ما کمک می کند.

سبک زندگی و عوامل خارجی مانند نور خورشید و تغییرات دما بر سطح کلاژن و الاستین و بر ساختار ترکیبات اطراف آن تأثیر می گذارد. با افزایش سن، تولید طبیعی کلاژن و الاستین ما کند می شود و توانایی پوست برای اتصال به آب کاهش می­ یابد و در نتیجه چین و چروک ­ها ظاهر می شود.

درم نقش کلیدی در محافظت بدن در برابر تأثیرات و عوامل تحریک کننده خارجی و همچنین تغذیه خارجی ترین لایه­ های پوست از داخل دارد:

  • بافت ضخیم و محکم آن به مهار ضربات خارجی کمک می­ کند و حاوی بافت های همبند مانند فیبروپلاست­ ها و ماست سل­ ها است که در صورت بروز آسیب که زخم ­ها را التیام می­ بخشند.
  • غنی از رگ های خونی است که اپیدرم را تغذیه کرده و مواد زائد را دفع می کند.
  • غدد چربی که سبوم یا چربی را به پوست می رسانند و غدد عرق که آب و اسید لاکتیک را به سطح پوست می رسانند هر دو در درم قرار دارند. این مایعات باهم ترکیب می شوند و فیلم هیدرولیپیدی را می­سازند.

درم همچنین مکان قرار گیری عروق لنفاوی، گیرنده های حسی و ریشه ی مو می باشد.

زیر پوست (هیپودرم)

درونی ترین لایه پوست ما که انرژی را ذخیره می­کند و و در عین حال بدن را عایق می­کند و به صورت عمده از موارد زیر تشکیل شده است:

  • سلول های چربی (آدیپوسیت): در گروه­ های بالشتک مانند در کنار هم قرار گرفته اند.
  • الیاف کلاژن ویژه ( سپتوم بافتی– مرز) : بافت های همبند سست و اسفنجی که سلول­های چربی را در کنار هم نگه می­دارند .
  • رگ های خونی

تعداد سلول های چربی موجود در زیر پوست در قسمت های مختلف بدن متفاوت است . علاوه بر این، توزیع سلول های چربی نیز بین مردان و زنان متفاوت است.

EUCERIN INT Skin structure 06 شرکت زیبایی سلامت دانژه

عملکرد پوست

پوست سالم به عنوان یک مانع بین دنیای بیرون و درون بدن عمل می­کند و اولین و بهترین دفاع ما در برابر عوامل زیر می­باشد.

EUCERIN INT Skin structure 09 شرکت زیبایی سلامت دانژه
  • سرما – گرما و از دست دادن آب و تشعشع: به عنوان بیرونی ترین لایه پوست لایه شاخی نقشی محوری در محافظت از بدن در برابر محیط و محدود کردن مقدار آب از دست رفته از اپیدرم ایفا می­کند. حاوی فاکتورهای مرطوب کننده طبیعی است که از روغن­های چربی لایه شاخی شامل اسید لاکتیک و اوره مشتق شده است که با آب متصل شده و به حفظ خاصیت ارتجاعی، استحکام و لطافت پوست کمک می­کنند . اگر این عوامل کاهش پیدا کنند پوست رطوبت خود را از دست می­دهد .هنگامی که رطوبت لایه شاخی به زیر 8 تا 10 درصد می­رسد مستعد خشک و ترک خوردن می ­شود. هنگامی که پوست به طور منظم در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گیرد تولید ملانین در لایه پایه افزایش یافته و پوست برای محافظت از خود ضخیم می شود وممکن است هایپرپیگمانتاسیون رخ دهد. سلول ­های چربی همچنین می ­توانند بدن را در برابر سرما و گرما عایق نمایند.
  • فشار-ضربه و سایش: اپیدرم اولین لایه دفاعی بدن را تشکیل می­دهد. سلول های چربی در زیر پوست لایه ­ای را ایجاد می کنند که به عنوان ضربه­ گیر عمل نموده و از بافت عضلانی و فاسیا (بافت فیبری که ماهیچه ها را احاطه می کند) در زیر آن محافظت می­کند. هنگامی که پوست در معرض برخی از محرک­ های خارجی قرار گیرد لایه شاخی ضخیم می ­شود. برای مثال زمانی که در معرض مالش مکرر قرار بگیرند پینه ­هایی روی دست ها یا پاها ایجاد می­شود.
  • مواد شیمیایی: قابلیت بافری فیلم هیدرولیپیدی به محافظت از بدن در برابر مواد شیمیایی مضر قلیایی کمک می­کند.
EUCERIN INT Skin structure 10 شرکت زیبایی سلامت دانژه
  • باکتری ­ها و ویروس ­ها: لایه شاخی اپیدرم و گوشته اسیدی محافظ آن، سدی را در برابر باکتری ها و قارچ ها تشکیل می­ دهند. اگر چیزی از اولین خط دفاعی عبور کند سیستم ایمنی پوست واکنش نشان می دهد.

پوست دارای وظایف دیگری نیز برای حفظ سلامتی و تندرستی می باشد

  • تنظیم دمای بدن: پوست برای خنک کردن بدن عرق می­کند و سیستم عروقی درم را منقبض می­کند تا گرما را حفظ کند.
  • کنترل حس: پایانه ­های عصبی پوست آن را به فشار، لرزش، لمس، درد و دما حساس می­کند.
  • بازسازی: پوست قادر به ترمیم زخم­ها است.
  • منبع غذایی: سلول­های چربی در زیرپوست به عنوان واحد­های ذخیره سازی مهم مواد غذایی عمل می­ کنند. هنگامی که بدن به آن­ها نیاز دارد آن ها وارد رگ­ های خونی می­شوند و به جایی که مورد نیاز است منتقل می­شوند
EUCERIN INT Skin structure 13 شرکت زیبایی سلامت دانژه

پوست همچنین نقش روانی مهمی دارد. به عنوان بارز ترین شاخص سلامت، وضعیت پوست ما بر احساس ما نسبت به خود و نگاه دیگران به ما مؤثر می باشد. هنگامی که پوست سالم و بدون مشکل باشد می­تواند کار خود را بهتر انجام دهد و ما احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم.

وقتی پوست آسیب میبیند چه اتفاقی می افتد؟

پوست سالم و بدون مشکل و دارای رنگ یکنواخت، بافت صاف و آبرسانی مناسب بوده و به لمس، فشار و دما حساس است.

هنگامی که سد طبیعی پوست مختل می­شود عملکرد محافظتی و ظاهر سالم  آن به خطر می افتد:

  • رطوبت و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می­دهد و می ­تواند خشک، زبر، ترک خورده و یا افتاده به نظر برسد.
  • به طور فزاینده­ای به تاثیرات خارجی مانند تغییرات دما و خورشید حساس می ­شود و مستعد عفونت می­ شود.

پوست عفونی می­ تواند ملتهب شود زیرا سلول­ های ایمنی التهابی وارد می­ شوند تا سد آسیب دیده را ترمیم کنند و عفونت را التیام ببخشند .

پوست مکانیسم­ های بازسازی و ترمیم مختلفی دارد. لایه بازال از طریق تقسیم سلولی مداوم تجدید مداوم اپیدرم را تضمین میکند:

  • اگر آسیب به بالاترین لایه پوست محدود شود می تواند بدون ایجاد اسکار درمان شود.
  • گر آسیب به درم برسد و غشای بازال تحت تاثیر قرار بگیرد معمولا زخم ایجاد می شود.

بهبود زخم چندین مرحله متوالی را دنبال می کند:

  1. خون لخته شده غشای سختی را تشکیل می دهد و به زخم می چسبد.
  2. سلول­ های مرده و آسیب دیده و بافت همبند آن ها توسط آنزیم ها شکسته و حل می شوند.
  3. سلول­ هایی که با هضم باکتری های مضر و سلول ­های مرده از بدن محافظت می­کنند فعال شده و مایعات لنفاوی به داخل زخم جریان می­ یابند.
  4. سلول­ های جدید از جمله جوانه ­های مویرگی -بافت های همبند و رشته­ های کلاژن در فرایندی به نام اپیتلیزاسیون تشکیل می شوند.

مرحله آخر را میتوان با استفاده از محصولات موضعی که به بهبودی کمک میکنند مانند دکسپانتنول تحریک و پشتیبانی کرد.

امتیاز به این مطلب:
4.7/5 - (20 امتیاز)
ارسال مقاله به:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 items سبد استعلام
×

مشاوره و پشتیبانی

×